.TALVILOMA.

Halusin kertoa meidän talvilomasta, joka vietettiin pohjoisessa Iso-Syötteellä meidän mökillä mun äitin ja veljen kanssa. Mukana tietenkin myös Mösjöö ja koiralauma, jotka tähdittävät kuvia melko tehokkaasti. Osa kuvista on nähty jo Instagramin puolella.

1026_talviloma_02-1

Ajeltiin pe-iltana (13.3.2015) junalla ensimmäiseen majapaikkaan. Junaan tuli muuten Tampereelta koiran kanssa kyytiin nuori nainen, joka tunnisti mut blogista :D Terveisiä vaan! Oli vähän hämmentävää, sori jos vaikutin oudolta :D Perille päästyämme käytiin kylässä mun toisella veljellä siinä matkan varrella ja jatkettiin nuoremman veljen luukulle, jossa oltiin yötä, kunnes sitten seuraavana aamuna lähdettiin ajamaan pohjoiseen. Siirin lempipaikka varsinkin alkumatkasta oli olla jonkun olkapäillä katselemassa maisemia :D Se on ihan papukaija. Kerttu oli coolina takapenkillä.

1027_talviloma_04

Automatka oli pitkä, mutta hyvin pikkupossut silti sen veti.

1028_talviloma_05

Perillä oli LUNTA! Ja sininen taivas ja auringonpaistetta, korkeita puita ja ihanan kirkasta ja talvista.

1029_talviloma_06

Nano ihmettelee uutta paikkaa ja löysi hyvän sylin meidän äidin luota sohvalta. Virkkausapulainen. Mökkiä on meidän isä ollut rakentamassa 80-luvun lopulla sukulaisten ja tuttavien kanssa ja siellä ollaan tenavina oltu paljon sekä kesällä että talvella, joten tuttu paikka meille muille, vaikka Nanolle olikin eka reissu.

1030_talviloma_07

Rinteeseen tietenkin heti seuraavana päivänä. Ihanat ilmat, aurinko paistoi, lämpötila nollan lähettyvillä, rinteet hyvässä kunnossa eikä ollut ruuhkaa hisseissä eikä varsinkaan rinteissä. Täydellistä! Näissä maisemissa kyllä sielu lepää. Tykkään, kun näkee kauas.

1031_talviloma_08

Jyrkin rinne osoittautui yhdeksi lemppariksi jälleen kerran.

1032_talviloma_09

Illat sujuivat pääasiassa sohvalla maaten masu täynnä ruokaa ja koirat sylissä.

1033_talviloma_10

Ruokapöydän alla oli aina kuhinaa, kun oltiin syömässä. Tepu-tepu-tepu.

1034_talviloma_11

Viikon meikit tehtiin aika pitkälti näillä. Kevyt pohja BB-voiteella, vähän extrapeittoa silmien alle, puuterointi, kulmiin kevyt skarppaus, ripsiväriä, poskipunaa ja huuliin hyvin pysyvä huulikiilto rajauksineen. Siinäpä se. Tässä meikissä oli itsellä mukava olo, mutta en silti näyttänyt erityisen meikatulta. 38-maskara oli kyllä ihan ehdoton varsinkin laskettelupäivinä, kun silmät vuoti rinteessä.

1035_talviloma_12

Toinen laskupäivä loppui lyhyeen, kun hississä katkesi ankkurista se naru! Mun n. 26 vuoden laskettelukokemuksen aikana en muista tällaista nähneeni kertaakaan! Ja nyt se tietty osui omalle kohdalle. Oltiin hississä äitin kanssa, lähdettiin tietty ensin luisumaan taaksepäin, sitten mä kaaduin, kun sukset osui viereiseen penkkaan, otin tyhmänä kädellä vastaan ja se ranne tietty nyrjähti siinä aika pahasti. Äiti vaan kaatui peffalleen ja lähti luisumaan alaspäin hissiradalla liukkaan takin avittamana. Onneksi se lopulta pysähtyi eikä sille käynyt kuinkaan. Me lähdettiin sitten näyttämään mun rannetta ensiapuun ja sain siihen tuollaisen siteen, jota pidinkin sitten viikon verran koko ajan. Mutta tämän reissun laskettelut loppui kyllä sitten tähän mun osalta. Ranne oli niin kipeä, etten olisi voinut sillä kädellä ottaa hissikapulaa vastaan saatika saamaan sitä pois hanurin alta, edes sauvaa en pystynyt kunnolla pitämään kädessä, joten se siitä sitten.

1036_talviloma_13

Onneksi voi tehdä jotain muutakin. Lähdettiin koko konkkaronkka kävellen pari kilsaa läheiselle laavulle, jossa paistettiin täytettyjä lihapiirakoita, tehtiin minilumiukko ja ihasteltiin maisemia nuotion lämmössä.

1037_talviloma_14

Äitin kanssa käytiin myös ihan vaan kävelyllä lähimaastossa. Ihania maisemia, ihana ilma. Ootteko kuulleet ruumissaarista koskaan? Mä en ollut, mutta äiti tiesi kertoa, että entisaikaan ruumissaariin kuljetettiin talven aikana kuolleet ihmiset säilöön, koska talvella ei voinut kaivaa hautoja, kun maa oli jäässä. Sitten keväällä ruumiit haettiin saarelta ja haudattiin asianmukaisin menoin. Melko karua, mutta ymmärrän kyllä pointin. Ennen ei ollut mitään kaivinkoneita.

1038_talviloma_15

Me otettiin Scrabble mukaan ja pelailtiin sitä iltana tai parina. Koirat nautti mökkeilystä siinä mielessä, että ei tarvittu remmejä ja ulos pääsi paljon useammin kuin normaalisti. Tosin Kerttu ja Siiri oli ainoat, jotka uskalsi reippailla pidemmällekin mökistä, Nano ja Lyyli teki asiansa nopeasti pihaan ja meni heti ovelle norkoilemaan, että joko pääsis takaisin sohvalle nukkumaan :D

1039_talviloma_16

Yhtenä päivänä me ”nuoret” (minä, mun mies ja mun veli) otettiin vuokralle lumikengät ja lähdettiin tamppaamaan läheiselle harjulle. Vaikka reissu oli kokonaisuudessaan vain n. 5 km, tuntui se ainakin kymmeneltä! Lumikengillä oli periaatteessa ihan helppo kulkea, mutta kyllähän tollanen härpäke jaloissa vähän enemmän painaa kuin pelkkä kenkä ja mä ainakin jouduin kävelemään enemmän jalat harallaan kuin normaalisti, joka aiheutti pientä maitohappoilua ulkoreisien lihaksiin. Ihme kyllä, mutta kukaan meistä ei ollut kuitenkaan lihaksistaan kipeä seuraavana päivänä. Käytiin Lauttalammen kautta Kellarilammella paistamassa makkarat ja sitten takaisin Lauttalammelle ja autolla takaisin vuokraamoon.

1040_talviloma_17

Maisemat oli jylhät ja upeat ja matkalla nähtiin myös hämmentävästi aivan kieroon kasvanut puu! Paluumatkalla käveltiin enemmän harjun päällä ja paikoitellen oltiin todella korkealla ja pudotus alas oli paikoin pelottavan jyrkkä. Mulla oli muuten tällä reissulla (kuten koko matkan ajan) Töysän Kenkätehtaan Arctips -huopalapikkaat ihan tavallisella sukalla pelkästään ja jalat pysyi tosi hyvin lämpiminä koko lumikenkäretken ajan. Eikä lapikkaat päästäneet kosteutta läpi yhtään, vaikka lumikenkäillessä lapikkaiden päälle kertyi välillä lunta ihan reippaastikin. Arctipsit on olleet kyllä paras ostos tänä talvena, täytyy sanoa! Husbandin nahkaiset talvikengät oli aivan märät reissun jälkeen.

1041_talviloma_18

Kaikki lomat loppuu aikanaan, niin myös tämä. Perjantaina (20.3.2015) lähdettiin aamusta taas ajelemaan kohti ensimmäistä yöpymispaikkaa. Koiruudet taas ihmetteli pitkää automatkaa, mutta hyvin tuntuivat pärjäävän. Toi Nanon kieli on kyl…

1042_talviloma_19

Äitin luona, väsyneenä, n. 8 tuntia matkustaneena. Nano oli mökillä jo ottanut tavaksi pissailla ihan holtittomasti lattioille, vaikka se pääsi ulos tosi usein ja se tietenkin jatkui äidin luona, joten laitettiin sille tuollainen väliaikainen pissasuoja :D Pinkki tietenkin.

1043_talviloma_20

Oltiin äitin luona yksi yö ja jatkettiin taas matkaa junalla kohti Helsinkiä seuraavana aamuna. Lyyli torkkui tyytyväisenä kantokopassa melkein koko matkan, mutta nää vinkupirkot piti pitää sylissä, ettei ne olisi metelöinyt koko matkaa kopassa.

1044_talviloma_21

Vihdoinkin kotona! Nanon pissavaivat tuntui loppuvan kuin seinään, kun päästiin kotiin tuttuihin ympyröihin ja tuttuun rutiiniin. Koirat nukkui poikkeuksellisen paljon seuraavina parina päivänä :D Maanantaina mä kävin työterveyslääkärillä ranteen takia ja sain kunnon jämäkän tukisiteen siihen (joka helpotti oloa heti) ja sain viikon saikkua, koska tällä käpälällä ei oikeesti paljo mitään tehdä. Ylenmääräinen tietokoneella istuskelu ja hiiren kanssa työskentely tuntui sattuvan ranteeseen ikävästi, joten oli pakko keksiä jotain muuta tekemistä saikun ajaksi. Kävin mun vanhoja lankajemmoja läpi ja löysin kolmea lankaa, joita voisin käyttää ja tuon valkoisen kävin ostamassa lisäksi. Etsin ohjeen netistä, jota hieman muokkasin ja lähdin virkkaamaan meille työhuoneen rahisohvalle sopivaa torkkupeittoa. Virkkaamisessa en liikuta oikean käden rannetta juuri ollenkaan, vaan sormet ja vasen käsi tekee suurimmat työt, joten tässä onkin tämä mun sairasloman askares sitten. Saa nähdä tuleeko koskaan valmiiksi, mutta onpahan se ainakin aloitettu ja ei ole mikään vaikeatekoinen. Sain tähän virkkaamiseen inspiksen äitistä, kun se virkkaili torkkupeittoa tuolla mökillä. Olen ajatellut sitä ennenkin, mutta nyt kun inspis iski, niin päätin aloittaa.

Mites teikäläisten talvilomat on menneet? Vai onko sellaista ollutkaan?

4 thoughts on “.TALVILOMA.

1. Tosi kiva lukea sun blogista lifestylea! :) Aivan ihanan kuuloinen loma, mutta tietty harmi juttu toi tapaturma :/ Toivottavasti käsi paranee nopsaan!

1. No tässä nyt jo lähemmäs kolme viikkoa takana tän käden kanssa ja kyllä se vaan edelleen juilii :( Nyt pystyn kuitenkin jo olemaan töissä suht normaalisti. Mitään painavaa en pysty tolla kädellä nostamaan ja ääriasennot ranteessa sattuu, eli tukisidos on edelleen paikoillaan töissä.

2. Onneksi olkoon komiasta tonnista!

Äh tuo räpyläonnettomuus :( Samalla myös melko pelottava tuo narun katkeaminen, hui! Onneksi ei käynyt pahemmin.

Lumikenkäily on ihanaa, kivaa että pääsitte sitä harrastamaan :). Se myös yllättää monet rankkuudella, etenkin jos lähtee oikein pitkää matkaa ensi kertaa tarpomaan ja lumi on vielä harvinaisen upottavalla tuulella.

Täällä alkaa talviloma ihan muutaman viikon päästä, sääennuste +20 ja toivottavasti lentokone pysyy ilmassa :P

1. Joo toi naruhomma oli kyl aikamoinen. Kerran vuosia sitten veljelle on tapahtunut kans jotain friikkiä ankkurihissin kanssa, mutta sillä meni toisinpäin, että se vaijeri ei kelautunut pidemmäksi, vaan jätkä nousi ankkurinsa kanssa ilmaan vähäksi aikaa ja aika korkeallekin, kun tuli jyrkempi kohta hissinousussa :D Oli se sitten päässyt ihan turvallisesti sieltä alas kuitenkin.

Me meinattiin ensin kunnianhimoisina kokeilla 10 kilsan lenkkiä, mutta ihan hyvä, että se oli lopulta vaan se viitisen kilsaa, koska mä ainaki olin ihan ded senki jälkeen :D